Gundiler Taskafalara Karşı




Apaçiliğin kitabı yazıldı. Akademisyen Ömer Miraç Yaman ‘Apaçi Gençlik’ adlı doktora çalışması varoşlarda yaşayan bu gençler hakkında ne kadar az şey bildiğimizi ortaya koyuyor.

Zaten onlar Apaçi de değil artık. Gundi ve Taskafalar olarak iki yeni kabileye ayrıldılar.






İsa Musa haydi bizi kutsa

Apaçi eğlencesinin temelinde öteden beri kafe kültürü var. Sabah 09.00’dan akşam 18.00’e kadar açık olan bu mekanlara giriş ücreti 10 TL. Karşılığında iki pet bardak meyve suyu ücretsiz.

Yüksek müzik çalan bu kafelerde en az beş saat geçiriliyor. Bu kafelerden birini işleten Süleyman Bey gençlerin dans ederken söyledikleri nakaratları ilginç ve eğlenceli bulanlardan: “Üç yüz beş yüz / Ayşe Fatma çatla patla / İsa Musa haydi bizi kutsa...”

Kafelerde danslar birbirlerine karşı değil, aynanın karşısında ediliyor. Amaçları görünür olmak: DJ Kaya’ya göre kafelerde her tarafın ayna kaplı olmasının nedeni bu: “Kendilerine eş bulamadıkları için aynaya doğru oynuyorlar.”

Kop kop müziğin, yani yüksek sesli ve hızlı ritimli Apaçi müziklerinin starı Youtube’da 1.5 milyondan fazla izlenen DJ Cumhur Hamarat. Esenler-Bağcılar hattındaki doğumgünü partilerinin vazgeçilmez şarkısıysa Sinan kayabaşı tarafından internette paylaşılan ‘Pegasus Out’ şarkısı. Bunun dışında Tripkolik, Asi Style, Efecan Style, Arsız Bela gibi starları olan bir de Arabesk-rap akımı var. Onların amatör klipleri izlenme rekorları kırıyor.

Arsız Bela’nın acı çeken dört farklı genci anlattığı, ‘Biz Dört Kişiyiz Gardaş’ klibinin tıklanma sayısı 100 binin üzerinde.




En kelle asker bizim asker

Asker eğlenceleri en baba eğlenme şekilleri.

Liseden atılmış olan Recep (17) asker eğlencelerinin uyuşturucu partisine döndüğünü söylüyor: “Gelip çağırdıkların ‘bir şey içirecek misiniz?’ diye soruyoruz. Mest olmayacaksak (kafa bulmayacaksak) gitmiyoruz.

Hap olmazsa alkol, alkol yoksa cigara (esrar)...

Bugüne kadar bir tek vaaz veren Abdullah Hoca’nın asker eğlencesinde bir şey görmedim.”


Apaçi kızların dünyası

Apaçileri sadece erkek sanıyorsanız, yanılıyorsunuz.

Kızlar da var. Ömer Miraç Yaman, tıpkı erkekler gibi kollarına faça atıp saçlarını farklı şekillerde taradıklarını anlatıyor: “Renkli kıyafetler onların da favorisi.

Hal ve tavırları daha erkeksi. Kavgaya girmekten çekinmiyorlar. Bu kavgaların çoğu da ‘erkeğime baktın’ yüzünden çıkıyor.

Onlar için de şarkıcı Güllü bir fenomen.” Kızlar evlendikten sonra yaşadıkları ilçeden çıkmak istiyor.


Apaçilerin Uçan Kuş’u:

Uçsuz bucaksız internet dünyası sosyalleşmek için Apaçiler’in de favorisi.

Her şeye ve herkese Facebook üzerinden ulaşıyorlar. Son dönemin yıldızı Twitter hiç umurlarında değil. Çünkü içlerinden çıkan isyanı 140 karaktere sığdıramıyorlar.

Facebook’taki bazı sayfalar dedikoduların bel kemiği. Örneğin apaçi camiasında kim kiminle birlikte, nerede, bütün detaylar: ‘Cecey’n defteri’ adresinde gün yüzüne çıkıyor.

Bu mecra özellikle erkekler için manita (sevgili) edinmek içinde bir araç.

Diyarbakırlı Sergen (17) anlatıyor: “Kızlar gerizekalı iki dakikada kandırıyorsun. Konuşacak birini bulursan konuş, hani düşerse manita...”

Ama belki de Segen kızların gerizekalı olduğu konusunda yanılıyor. Mardinli Leyla (20) profillerine erkek fotoğrafı koyarak rahatsız edilmelerin önüne geçtiklerini söylüyor: “Erkekler kız düşürüyoruz sanıyor ama çoğu kız numarasını verip, kendine kontör attırıp ortadan kayboluyor. Hatta kontör kapabilmek için kız profili açan erkekler bile var.”




Doktora tezi için Esenler’de bir yılını geçirdi

Yalova Üniversitesi Öğretim Üyesi Ömer Miraç Yaman, ‘Apaçi Gençlik’ isimli doktora tezi için bir yılını başta Esenler olmak üzere Bağcılar, Esenyurt, Sultangazi, Sultanbeyli gibi İstanbul’un en çok en çok göç alan ilçelerinde geçirdi. Kuaförden dövmeciye kadar farklı iş kollarından insanlarla ve 120 gençle görüştü. Elde ettiği sosyolojik bulguları aynı isimle kitap haline getirdi. Baştan söylemekte fayda var. Ömer Miraç Yaman da ‘Apaçi’ tanımını sevmiyor ve bu etiketten rahatsız. Bu tür tanımlamaların ötekileştirici olduğu görüşünde. Ancak elde ettiği bulgular bizi Apaçi fenomeninin tam ortasına taşıyor ve kentin varoşlarında süren bu kültür hakkında ne kadar az bilgiye sahip olduğumuzu ortaya koyuyor.

Kaynak : fotoanaliz.hurriyet.com.tr